Dziewczynki mniej zdolne od chłopców?

Dlaczego dziewczynki wciąż postrzegane są jako gorsze od chłopców i jak można to zmienić? O tym jak powstały stereotypy i jak możemy z nimi walczyć.

Dziewczynki mniej zdolne od chłopców?

W wypowiedziach prawicowych polityków często wybrzmiewają słowa podkreślające wyższość płci męskiej nad żeńską. Od razu nasuwa się na myśl, że ich autorami mogą być wyłącznie mężczyźni. Mimo wszystko rzeczywistość maluje się zgoła inaczej i również same kobiety nie powstrzymują się przed takimi stwierdzeniami. Co ciekawe, chociaż same obejmują wysokie stanowiska, nie przeszkadza im to w wygłaszaniu szowinistycznych opinii.

Skąd bierze się przeświadczenie o tym, że to mężczyźni "nadają się bardziej"?

Różnice w podejściu do chłopców i dziewczynek pojawiają się już na samym początku ich wychowania. Człowiek z natury przypisuje zarówno ludziom jak i rzeczom kategorie. I są to kategorie o różnych wymiarach - począwszy od produktów spożywczych, a kończąc na szufladkowaniu innych. Podobnie pojęcie płci może być tego rodzaju kategorią - w szczególności w kraju religijnym i nadal patriarchalnym, zatem w dużej mierze takim jak Polska. Biblia jasno plasuje kobiety w hierarchii społecznej jako osoby, których głównym zadaniem jest służenie innym - najpierw oddanie rodzicom, opieka nad rodzeństwem, a później posłuszeństwo wobec męża i poświęcenie dla swoich dzieci. I właśnie tak przez dwa  tysiące lat kreuje się wizja kobiety, a także matki i żony. Inaczej jest jeśli chodzi o mężczyznę - to on ma wybudować dom i zasadzić drzewo, czyli uogólniając: coś osiągnąć. Kobieta wręcz przeciwnie - najlepiej żeby była jak najbardziej spolegliwa. Dlatego nie ma się co dziwić, że tysiące lat takiej indoktrynacji przyniosło efekty w postaci społecznych nierówności.

Małe dziewczynki mają być grzeczne i ładne, w czasie kiedy ich koledzy mogą rozrabiać, bo przecież to... chłopcy! Wymuszanie przez rodziców i innych opiekunów "grzeczności" na dziewczynkach skutkuje tym, że nigdy nie uczą się wyrażania swojego zdania i spełniania własnych potrzeb oraz celów. Zamiast tego, nabierają umiejętności wpasowywania się w schemat. W tym samym czasie chłopca nie stawia się przed podobnym strofowanie, a więc pozwala mu się wyrażać własne zdanie, jedynie ze względu na płeć. W końcu chłopiec będzie musiał w przyszłości zawalczyć o byt dla siebie i rodziny, więc musi być "wyszczekany" i umieć zadbać o siebie.  

Nie tylko rodzice i opiekunowie/opiekunki dbają o zachowanie patriarchatu w wychowaniu dziewczynek, ale także producenci zabawek. Ile razy widzieliśmy reklamę plastikowej kuchenki i bawiącej się nią dziewczynki, a ile razy chłopca? Podobnie z opieką nad lalką ,,BabyBorn" czy zabawkowym zestawem do prasowania. Tak długo jak dziecko wyraża chęć posiadania takiej zabawki, wszystko jest w porządku, jednak kiedy w przedszkolu  dziewczynki otrzymują lalki, a chłopcy klocki, wówczas sytuacja nie jest już kolorowa. W konsekwencji pojawia się kolejna nierówność - zabawa klockami rozwija m.in. wyobraźnię przestrzenną i zdolności techniczne, a to może mieć później duże znaczenie, chociażby w nauce matematyki.  Warto zaznaczyć, że ten problem już w ubiegłym wieku dostrzegła firma Mattel i zaczęła tworzyć lalki Barbie mające pokazać dziewczynkom, że podobnie jak chłopcy, mogą wykonywać każdy zawód i spełniać swoje marzenia. Można powiedzieć, że były one na tamte czasy rewolucyjne - spełniały się zawodowo, były ciekawe świata i realizowały swoje cele.

Dream Gap to przeświadczenie, które utrudnia dziewczynkom wykorzystanie ich potencjału

Nie wystarczy o tym mówić. Nie wystarczy w to uwierzyć. Musimy pokazać dziewczynkom, że wszystko JEST w zasięgu ich możliwości. #CloseTheDreamGap #Barbie

Gepostet von Barbie am Montag, 15. Oktober 2018

Podczas procesu wychowywania sytuacja wygląda podobnie w przypadku zajęć sportowych. Niektórym rodzicom wydaje się, że skoro z natury to chłopcy są silniejsi, powinni uczęszczać na karate lub boks, ale swoich córek już nie posyłają na takie zajęcia, gdyż nie są wystarczająco dziewczęce. Kolejną obawą rodziców jest nadmierna maskulinizacja dziewczynek i często w pewnym momencie, mimo chęci dziecka, wypisuje się je z zajęć, które mogą zbytnio rozwinąć ich mięśnie - co byłoby wbrew kanonowi piękna. Tym sposobem również na polu sportowym pojawia się przepaść między kobietami a mężczyznami.

Z badań opublikowanych przez Microsoft wynika, że dziewczynki od około 11 do 16 roku życia wykazują największą ciekawość technologią, które z czasem systematycznie spada. Okazuje się, że żyją w przekonaniu, iż nigdy nie będą w stanie dorównać w tej dziedzinie swoim kolegom, a wszystko głównie przez brak wzorców i wsparcia rodziców czy nauczycieli.

Młode dziewczęta wierzą, że są w stanie osiągnąć wszystko, jeżeli tylko  są traktowane na równi z chłopcami. Jednocześnie uważają, że są  pierwszym pokoleniem, w którym jest to możliwe. Niestety większości z nich (tak w Polsce, jak i w innych krajach) hasło „naukowiec” nadal  automatycznie kojarzy się z mężczyzną, mimo tego, że wiele z nich chciałoby mieć więcej kobiecych wzorców w przestrzeni zawodowej. Dobrze, że w  przestrzeni publicznej pojawiają się coraz częściej pozytywne przykłady –  jak np. w trzykrotnie nominowanym do Oscara filmie „Ukryte działania”, którego bohaterki – afroamerykańskie matematyczki pracujące w NASA –  miały szczególny wkład w rozwój programów lotów kosmicznych Mercury i Apollo. - podają badania Microsoft przeprowadzone w 12 europejskich krajach, w tym również w Polsce.

Inne ankiety przeprowadzone wśród wykładowców i studentów pokazują, że generalnie to chłopcy są bardziej aktywni na zajęciach, chociaż niekoniecznie posiadają większą wiedzę niż rówieśniczki. Przyczyn tego zjawiska upatruje się w tym, że mężczyźni zostali wychowani na pewnych siebie, w odróżnieniu od swoich koleżanek, które często powstrzymują się od zabrania głosu w obawie przed popełnieniem błędu i byciem wyśmianymi (obelgi ze strony wykładowców i nauczycieli zdarzają się znacznie częściej w kierunku dziewczyn).

Bez wątpienia problem różnic w wychowaniu chłopców i dziewczynek jest istotny, bo w przyszłości skutkuje tym, że kobiety wybierają odpowiednie (w mniemaniu patriarchatu) dla nich zawody, a nie te, w których mogłyby się rzeczywiście spełniać.

Źródła:

https://news.microsoft.com/pl-pl/features/microsftmowi-dziewczyna-zaprogramowana-na-sukces/

Share Tweet Send
0 Komentarze
Loading...