CEO Carbon Lighthouse uważa, że kapitalizm rozwiąże problem zmian klimatu

Brenden Millstein, współzałożyciel i CEO startupu Carbon Lighthouse, uważa, że kapitalizm nie jest zagrożeniem, lecz rozwiązaniem problemu zmian klimatycznych.


CEO Carbon Lighthouse uważa, że kapitalizm rozwiąże problem zmian klimatu

Jakie działania możemy podjąć, aby walczyć z kryzysem klimatycznym? Niektórzy proponują ograniczenie podróży lotniczych, produkcji mięsa, popularyzację samochodów elektrycznych i wodorowych, odejście od paliw kopalnych.

Jednak jednym z czynników, który wpływa na zmiany klimatyczne na świecie są budynki oraz zużywana przez nie energia. W samych Stanach Zjednoczonych 40% emisji dwutlenku węgla pochodzi z budynków, w Wielkiej Brytanii podobnie.

Propozycje zmian w stylu życia mogłyby wpłynąć na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, jednak można spotkać się z problemem braku wystarczającej motywacji do tego. Niektórzy zadają pytania o to, jaki sens ma jazda pociągiem, kiedy można skorzystać z tańszych linii lotniczych. Wiele przedsiębiorstw oraz wielu konsumentów i konsumentek nie jest wystarczająco zmotywowanych do zmiany obecnego stanu rzeczy.

Brenden Millstein, który jest współzałożycielem i dyrektorem generalnym startupu Carbon Lighthouse, postawił tezę, że istnieje inny sposób na walkę ze zmianami klimatycznymi. Wraz z Raphaelem Rosenem, drugim współzałożycielem firmy, wierzą, iż kapitalizm może być nie tylko zagrożeniem dla klimatu, lecz także rozwiązaniem problemu zmian klimatu.

Brenden Millstein, współzałożyciel startupu Carbon Lighthouse.

Podczas studiów MBA, Millstein, który jest również fizykiem, wpadł na pomysł założenie firmy Carbon Lighthouse, której rozwiązania miałyby optymalizować zużycie energii przez budynki, zarówno mieszkalne, jak i siedziby przedsiębiorstw. Millstein dostrzegł wówczas lukę na rynku związaną z tym, że wcześniejsi konsultanci i konsultanki nie byli w żaden sposób odpowiedzialności za to, iż obiecywane oszczędności energetyczne będą faktycznie miały miejsce.

Zamiast zobowiązywać klientów do płacenia wyłącznie za wygenerowane oszczędności energii, konsultanci energetyczni albo sprzedają swoje porady, albo po prostu sprzedają wybrane urządzenia, które miałyby rzekomo obniżyć koszty, bez jakiejkolwiek gwarancji — wyjaśnił Brenden Millstein.
Instalacja urządzeń Carbon Lighthouse. Źródło: Carbon Lighthouse

Jak sam uważa, jego firma, która została założona w 2010 roku, ma zmienić ten stan rzeczy poprzez rozwiązania technologiczne oraz inny model biznesowy, który ma sprawić, że startup ten miałby być wyjątkowy na rynku, o czym mówił Millstein kiedyś w ten sposób:

Wprowadzamy innowacje przede wszystkim ze względu na strukturę naszych umów. Pobieramy stałą miesięczną opłatę, nie wymagamy żadnych inwestycji i gwarantujemy określoną minimalną kwotę oszczędności klientowi. Jeżeli rzeczywiste oszczędności są wyższe, to nasi klienci zachowują tę różnicę. Jeśli są natomiast niższe, Carbon Lighthouse wypisuje czek na pokrycie różnicy.

Współzałożyciel startupu już kiedyś stwierdził też, że w przypadku takiego rozwiązania nie istnieje potrzeby instalacji dodatkowego sprzętu, gdyż wystarczą czujniki oraz odpowiednie algorytmy uczenia maszynowego (ML) dotyczące wygenerowanych danych i ich analizy.

Fot. Sean Gallup

Oznacza to m.in., że rentowność firmy jest zależna od tego, czy rozwiązania technologiczne faktycznie generują prognozowane oszczędności energii. Ponadto klienci i klientki nie mają powodu do martwienia się o koszty związane z potencjalną inwestycją, gdyż płacą stałą opłatę za korzystanie z usług firmy.

Zdaniem Millsteina jest to najlepszy sposób na walkę ze zmianami klimatycznymi, gdyż opiera się on na rentowności oraz odpowiedzialności.

Jedynym sposobem na rozwiązanie problemu zmian klimatu jest robienie rzeczy, które są bardzo opłacalne dla klientów i dla nas samych. W przeciwnym razie nie ma możliwości, aby rozwinąć się wystarczająco szybko, by móc faktycznie wpłynąć na rozwiązanie problemu — stwierdził współzałożyciel startupu.

Carbon Lighthouse przyciągnął w ten sposób uwagę wielu inwestorów, np. założyciela serwisu aukcyjnego eBay, Pierre'a Omidyara, czy też Toma Steyera. Jednym z inwestorów jest też firma motoryzacyjna Tesla, która wykorzystuje technologię startupu do generowania oszczędności energetycznych bez konieczności inwestowania własnych środków w urządzenia.



Bądź zawsze na bieżąco ze światem nauki. Polub i obserwuj nas na Facebooku. Jesteśmy także na Twitterze. Zapraszamy na naszą grupę dyskusyjną.

WSPIERAJ NIEZALEŻNE DZIENNIKARSTWO