Po 15 latach od dnia założenia, Tesla opuściła niszę mając większy wpływ na branżę, a Model 3 dostał się do rankingu top 20 wszystkich sprzedanych modeli samochodów w USA.

Firma Elona Muska poinformowała, że od lipca do października udało jej się dostarczyć 56 065 elektrycznych, drogich sedanów, co pozwoliło Modelowi 3 stać się dziewiętnastym najlepiej sprzedającym się samochodem w Stanach Zjednoczonych.

Analityk Kelley Blue Book, Tim Fleming, powiedział, że nie można dłużej ignorować Tesli. Tutaj należy przypomnieć, że Kelley Blue Book zajmuje się miesięcznymi raportami na temat sprzedaży pojazdów według marki, producenta oraz segmentu. Fleming dodał:

Ich sprzedaż naprawdę rozpoczęła się wraz z produkcją modelu 3.

Jeżeli porówna się Teslę do podobnych cenowo luksusowych samochodów, to widać od razu, że Tesla zajęła czwarte miejsce w sprzedaży w ostatnim kwartale wyprzedzając takich gigantów branży motoryzacyjnej, jak Audi, Porsche czy też Cadillac.

Z raportu KBB wynika także 2,5 procentowy wzrost "cen transakcyjnych" w przypadku nowych samochodów - jest to cena płacona przez klienta, kiedy rabaty zostaną obniżone o cenę bazową. W przypadku Tesli, zgodnie z tym dokumentem, cena transakcyjna wynosi 67 815 dolarów amerykańskich, a ogólny wzrost wynosi ledwo 1,5 procent.

Elon Musk, CEO Tesli, na konferencji w Tokio, która miała miejsce 12 listopada 2010 r. Kiyoshi Ota/Bloomberg

Firma ciągle pracuje nad zwiększeniem skali produkcji Modelu 3, a już teraz sprzedaje tylko wersje o wyższej cenie, w skład których wchodzi pakiet premium o łącznej wartości 5 000 dolarów. Już w październiku wprowadzono nowy model, którego zasię wynosi 260 mil, a wysokość ceny wywoławczej to 45 000 dolarów. Jednak po dodaniu metalicznej farby, fantazyjnych kół oraz autopolita, cena ta wzrośnie do 55 000 dolarów. Jednocześnie Tesla nadal sprzedaje Model S (sedan) oraz Model X (SUV), który kosztować może nawet 150 000 dolarów.

Obecnie przed firmą Muska, a także inwestorów oraz analityków, jest to, czy ta dynamika sprzedaży może zostać utrzymana. Można pozwolić sobie na przypuszczenia, że wiele spośród ponad 400 000 osób, które zarezerwowały sobie pierwszeństwo w zakupie auta, będzie chciało otrzymać Model 3 w wersji kosztującej 35 000 dolarów. Elon Musk wie i mówi o tym, iż firma nie jest w stanie wyprodukować tego samochodu i sprzedać go za taką cenę i być jednocześnie rentowną, jednak obiecuje, że kolejne samochody pojawią się w ciągu 6 miesięcy. Chociaż tutaj nie jest tajemnicą, że terminy wyznaczane przez Muska, a faktyczny czas realizacji, to dwie różne rzeczy.

Nawet jeśli założy się, że sprzedaż Modelu 3 idzie słabo, to, jak zauważa Fleming, model ten osiągnął niezwykły sukces. Udział Tesli w rynku wzrósł bowiem o 1,6 procent i wyniósł on we wrześniu bieżącego roku 2,1 procent. Warto zestawić tutaj markę, taką jak np. Subaru, która potrzebowała 4-5 lat, aby odnotować podobne wzrosty, podczas gdy Tesla dokonała tego w ciągu ośmiu miesięcy.

Tesla planuje kolejne modele samochodów. Wśród planowanych modeli znajduje się Model Y, który miałby być małym SUV-em oraz, jak uważają niektórzy analitycy, może znaleźć jeszcze większy popyt niż Model 3. Jeżeli Tesli uda się wprowadzić Model Y i spotka się on z równie pozytywnym odbiorem oraz rosnącym popytem, to kolejny raz firma ta będzie miała okazję zwiększyć swój udział w rynku oraz wpływ na branżę motoryzacyjną.


Bądź zawsze na bieżąco. Polub i obserwuj nas na Facebooku. Jesteśmy także na Twitterze.