Ekologia a rajdy samochodowe

Z danych GUS wynika, że na tysiąc Warszawiaków przypada około 680 samochodów (dane z 2016 roku). Jest to większa liczba pojazdów niż w Berlinie, Nowym Jorku czy Kopenhadze.


Ekologia a rajdy samochodowe

Tyle mówi i robi się, aby ograniczyć ruch samochodów w miastach. Namawia się mieszkańców, by zostawili samochód i przesiedli się do komunikacji zbiorowej dzięki czemu ograniczana jest ilość spalin generowanych do atmosfery oraz zmniejszają się korki i hałas. Oprócz komunikacji miejskiej promowany jest transport rowerowy oraz samochody elektryczne.

W większości miast polski w okresie jesienno-zimowym co kilka dni notowane są przekroczenia dobowe pyłów zawieszonych PM10 oraz PM 2,5. Wpływ mają na to również spaliny generowane przez pojazdy spalinowe. Oczywiście, nie można powiedzieć, że samochody są głównym „producentem” smogu, ale się wydatnie do tego przyczyniają. W spalinach znajdziemy cały katalog substancji szkodliwych dla człowieka, np:

· Tlenek węgla, czyli znany zabójca zwany czadem.

· Węglowodory HC i ich pochodne.

· Dwutlenek azotu – ma brunatny kolor. Dzięki niemu w dni, kiedy ilość smogu w powietrzu jest bardzo duża, powietrze wygląda, jak by było żółtawe. Podrażnia płuca, jest niebezpieczny dla osób z astmą, obturacyjną chorobą płuc. Wpływa na obniżenie odporności i wykazuje działanie rakotwórcze zwłaszcza w obrębie płuc i piersi.

· Tlenek siarki jest składnikiem „kwaśnych deszczy”, jego pochodne wchodzą w skład pyłów PM.

· Ołów i jego związki – kumuluje się w ludzkim organizmie, zatrucie nim może powodować uszkodzenie układu nerwowego, mięśni gładkich, skóry, szpiku kostnego oraz nerek.

· Sadze, popioły, metale, inne substancje stałe, ciężkie związki organiczne w fazie ciekłej znane bardziej jako cząsteczki zawieszone PM.

Warszawa

Z danych GUS wynika, że na tysiąc Warszawiaków przypada około 680 samochodów (dane z 2016 roku). Jest to większa liczba pojazdów niż w Berlinie, Nowym Jorku czy Kopenhadze. Warszawa chwali się na swoich stronach internetowych[1] działaniami proekologicznymi. Między innymi jest to budowanie parkingów dla samochodów osobowych „Parkuj i jedź”, rozwój komunikacji miejskiej, zmywaniem ulic, aby zmniejszyć ilość pyłów. Wszystko po to, aby powietrze w Warszawie było czystsze i lepsze. Jednak średnio w roku Warszawa ma przekroczony poziom pyłów PM w powietrzu przez około 100 dni. Zatem każde działanie zmniejszające ilość substancji powodujących smog jest ważne.

7 grudnia 2019 na warszawskich ulicach odbył się 57 Rajd Barbórka. Na mecie stanęło 80 załóg, plus do tego czterdzieści kilka załóg OS Kryterium Karowa. Trasa wyścigu wynosi około 20 kilometrów. A wszystko to w centrum miasta, które na co dzień walczy z zanieczyszczeniem powietrza. Organizatorzy rajdu na stronie internetowej chwalą się tym, że oprócz samego wyścigu na ulicach można było obejrzeć kontrolowany poślizg (drift), palenie opon, przejazdy samochodami wyścigowymi.

Oczywiście te samochody, które pojawiły się na rajdzie, mają znacznie większe silniki, nie są samochodami, które dopuszczone są do ruchu drogowego, są odpowiednio zmodyfikowane do wyścigów. Można zatem się spodziewać, że również ilość i jakość spalin jest gorsza niż przeciętnego, małego samochodu miejskiego. Samochody uczestniczące w rajdzie nie są i nigdy nie będą głównym emitentem smogu ani spalin w mieście, jednak władze Warszawy i innych miast oraz samorządów wyrażając zgodę, na taką imprezę wskazują się hipokryzją. Z jednej strony walczymy o jakość powietrza i zmniejszenie zanieczyszczeń, a z drugiej strony pozwalamy na bardzo nieekologiczne wydarzenie upowszechniające samochody spalinowe, z którymi na co dzień Warszawa i inni starają się walczyć. Jednym z partnerów 57 Rajdu Barbórki 2019 był Samorząd Województwa Mazowieckiego. Różnego rodzaju wyścigi organizowane są również w innych polskich miastach, w Poznaniu, Rzeszowie, Gdańsku, Krakowie. Czasem wyścigi organizowane są na torach, czasem na ulicach miasta. Czy miasta i inne organizacje samorządowe, które tak mocno szczycą się działaniami proekologicznymi, nie powinny przestać wspierać lub nawet zakazać takich inicjatyw jak rajdy, wyścigi, pokazy samochodowe?


[1] Źródło: https://zielona.um.warszawa.pl/dzia-ania-mst-warszawy


Subskrybuj nas: Google News | Feedly



Chcesz wiedzieć więcej? Polub i obserwuj nas na Facebooku. Jesteśmy także na Twitterze. Zapraszamy na naszą grupę dyskusyjną.

WSPIERAJ NIEZALEŻNE DZIENNIKARSTWO