Kanał Google Discover promował denializm klimatyczny

Użytkownicy, którzy korzystali z Google Discover, informowali, że firma promowała na kanale treści zaprzeczające zmianom klimatu.


Kanał Google Discover promował denializm klimatyczny

5 września bieżącego roku serwis BuzzFeed News opublikował informacje na temat treści, które mają forsować pogląd zaprzeczający istnieniu zmian klimatycznych. Treści te pojawiły się na kanale Google Discover.

Rok temu firma Google opracowała i uruchomiła narzędzie do dostosowywania treści w aplikacjach oraz na głównej stronie swojej przeglądarki mobilnej Google Chrome. Znalazł się tam kanał Discover, czyli zakładka zawierające najnowsze informacje, które dostarczane były zgodnie z zainteresowaniami użytkownika. Zdaniem firmy narzędzie miało sprawić, że odkrywanie treści związanych z zainteresowaniami stało się "łatwiejsze niż kiedykolwiek".

Zgodnie z informacjami serwisu, dziennikarze przeprowadzili rozmowy z ośmioma osobami, które widziały na swoich kanałach artykuły, które zawierały informacje sprzeczne z faktami dotyczącymi klimatu. Każda z osób, które opowiedziały o tym, co przydało się, jest zainteresowana tematyką zmian klimatu lub też pracuje w dziedzinie środowiska i jego ochrony.

Przykładem tego typu treści był artykuł z nagłówkiem "Dwustronny panel naukowców potwierdza, że ludzie NIE są odpowiedzialni za ostatnie 20 000 lat globalnego ocieplenia". Tymczasem prawda jest taka, że obserwacje naukowców oraz dowody jasno wskazują, że człowiek ma ogromny wpływ na zmiany klimatyczne jakie zachodzą na naszej planecie.

Narzędzie firmy Google jako główne zadanie ma pomóc użytkownikom informacje, które będą w maksymalnym stopniu "przydatne" dla użytkownika. Google zapewnia, że narzędzie jest rozwijane przy współpracy z zewnętrznymi organizacjami, które oceniają, czy dana strona internetowa daje użytkownikom to, czego szukają oraz oceniają jakość i wiarygodność dostarczanych treści.

Screenshot Erica McDaniela.

Dostarczanie fałszywych informacje przez takiego giganta jak Google może doprowadzić w najgorszym przypadku do wprowadzenia użytkownika w błąd. Google rozpoczął kiedyś serię inicjatyw, których celem ma być walka ze zmianami klimatu i firma sama zaznacza, że podejmuje innych działań mających na celu zmniejszyć swój negatywny wpływ na środowisko.

Firma Google jednak została w tym roku skrytykowana za wsparcie finansowe dla konferencji, podczas której odbywała się debata skupiona na próbie zaprzeczaniu faktom dotyczącym zmian klimatycznych.


Subskrybuj nas: Google News | Feedly



Bądź zawsze na bieżąco z informacjami związanymi ze zmianami klimatu. Polub i obserwuj nas na Facebooku. Jesteśmy także na Twitterze. Zapraszamy na naszą grupę dyskusyjną.

WSPIERAJ NIEZALEŻNE DZIENNIKARSTWO