Młodzieżowy Strajk Klimatyczny pisze do MEN. "Żądamy edukacji klimatycznej!"

Młodzieżowy Strajk Klimatyczny opublikował w piątek list wysłany dzień wcześniej do Ministra Edukacji Narodowej. Aktywiści i aktywistki żądają od Ministra Piontkowskiego działania na rzecz wprowadzenia do szkół rzetelnej edukacji klimatycznej na każdym szczeblu kształcenia.


Młodzieżowy Strajk Klimatyczny pisze do MEN. "Żądamy edukacji klimatycznej!"

W liście młodzież wyraża swoje niezadowolenie wobec faktu, że w tym momencie edukacja klimatyczna w Polskich szkołach praktycznie nie istnieje. Aktywiści żądają zarówno wprowadzenia edukacji do szkół, jak i edukowania dorosłych, co miałoby zapobiec dezinformacji i mobilizować do działania na rzecz klimatu. Oprócz tego młodzież dostrzega potrzebę organizowania szkoleń dla nauczycieli. W apelu do Ministra nie mogło zabraknąć odniesienia do skandalicznego materiału z rządowej platformy epodręczniki.pl oraz nacisku na kierowanie się głosem nauki, głównie raportem IPCC.

Edukacja na rzecz klimatu jest niezwykle ważna zarówno z perspektywy osób zaangażowanych w Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, jak i młodzieży w ogóle. W końcu to młodzi ludzie są zarówno pierwszym pokoleniem doświadczającym zmiany klimatu, jak i ostatnim, które może jej skutkom zapobiec. Osoby te nie dostają jednak podstawowego narzędzia, które mogłoby posłużyć im do przeciwdziałania skutkom, z którymi będą się mierzyć. By móc rozwiązać jakiś problem, konieczna jest wiedza na dany temat - w tym przypadku poznanie mechanizmów zmiany klimatu jest kluczowe, by móc jej zapobiegać.

Szkolne zajęcia na ten moment nie dostarczają potrzebnego przygotowania ani uczniom, ani nauczycielom. MEN dobitnie potwierdził to udostępniając na swojej platformie epodreczniki.pl skrajnie zmanipulowany materiał na temat globalnego ocieplenia. Jeśli materiały mające ułatwiać edukatorom i edukatorkom tworzenie lekcji przedstawiają globalne ocieplenie jako zjawisko pozytywne, to są oni ostatnimi osobami, które powinniśmy winić za brak edukacji klimatycznej.

Konieczna zmiana systemowa powinna zakładać również kompleksową edukację dla nauczycieli, którym trudno się dziwić, że bez przygotowania nie poruszają tego tematu. Do poruszania tak poważnego, a zarazem coraz bardziej dotykającego nas tematu potrzebne jest też przygotowanie dydaktyczne, tym bardziej w momencie, w którym edukowani mają być również uczniowie klas 1 - 3 szkół podstawowych. Forma przekazania wiedzy na temat czekających nas skutków, szczególnie tych bardziej drastycznych, powinna być dostosowana do dojrzałości emocjonalnej młodszych osób.

Ciąg przyczynowo skutkowy, który kończy się masowym wymieraniem wszystkich gatunków i destrukcją planety, nie jest czymś prostym do wyjaśnienia, tym bardziej, gdy trzeba tłumaczyć go dzieciom. Młodzieżowy Strajk Klimatyczny w liście pokazuje, że rozumie punkt widzenia nauczycieli, a poprzednie tygodnie działalności aktywistów, że walka o rzetelną edukację powinna być wspólną z nauczycielami. List Młodzieżowego Strajku Klimatycznego wsparły 74 organizacje działające na rzecz klimatu, w tym osoby ze środowiska naukowego, podpisując się pod nim. Młodzież wraz z listem opublikowała petycję, dzięki której można wyrazić wsparcie wobec wystosowanego przez ruch apelu.


fot. Kuba Atys / Agencja Gazeta


Subskrybuj nas: Google News | Feedly



Chcesz wiedzieć więcej? Polub i obserwuj nas na Facebooku. Jesteśmy także na Twitterze. Zapraszamy na naszą grupę dyskusyjną.

WSPIERAJ NIEZALEŻNE DZIENNIKARSTWO