Pracownicy rozwijający Snapchata szpiegują użytkowników

Wiele źródeł oraz maili wskazuje na to, że pracownicy Snap Inc., firmy rozwijającej aplikację Snapchat, nadużywają dostępu do danych użytkowników.


Pracownicy rozwijający Snapchata szpiegują użytkowników

Kilka działów firmy Snap Inc., która stoi za popularną aplikacją Snapchat, ma dedykowane narzędzia umożliwiające uzyskiwanie dostępu do danych użytkowników. Wielu pracowników wielokrotnie nadużywało swojego dostępu, co pozwoliło im szpiegować użytkowników Snapchata.

Byli pracownicy firmy powiedzieli, iż wielu pracowników i pracowniczek Snap Inc. wykorzystywało swoje uprawnienia do zdobywania dostępu do prywatnych danych użytkowników Snapchata od kilku lat. Wszystko z wykorzystaniem dedykowanych narzędzi opracowanych specjalnie dla niektórych działów tworzących struktury firmy. W wielu przypadkach dane obejmowały także informacje na temat lokalizacji, zapisanych snapów oraz inne dane osobowe, takie jak np. numery telefonów oraz adresy e-mail.

Pomimo tego, że kierownictwo Snapa wprowadziło politykę ścisłej kontroli dostępu do danych użytkowników, co potwierdzają również źródła, które podkreślają, że firma bardzo poważnie traktuje prywatność użytkowników oraz nadużycia związane z sięganiem po ich dane, to i tak pracownicy i pracowniczki dopuszczali się łamania zasad obowiązujących w firmie. To przypomina o tym, że za aplikacją, z której korzysta ogromna liczba osób każdego dnia, stoją ludzie mający dostęp do bardzo wrażliwych danych użytkowników. Bez odpowiednich zabezpieczeń oraz skutecznej polityki chroniącej prywatność, ci sami ludzie, którzy zajmują się rozwijaniem aplikacji, mogą nadużywać dostępu w celu szpiegowania użytkowników i zdobywania prywatnych informacji.

Przykładowym narzędziem, którego mogą używać pracownicy i pracownice, to SnapLion. Jest to narzędzie, które pierwotnie było używane do zbierania informacji na temat użytkowników w odpowiedzi na wezwania ze strony organów ścigania, takich jak np. nakazy sądowe.

Fragment przewodnika firmy Snap Inc. dla organów ścigania.

Jeden z informatorów poinformował, że narzędzie to jest używane przede wszystkim do zwalczania procederu znęcania się lub nękania użytkowników platformy społecznościowej przez innych użytkowników. Jednak dostęp do tego narzędzia nie kończy się na dziale odpowiedzialnym za tworzenie bezpiecznego miejsca w przypadku aplikacji, gdyż również pracownicy ochrony mają dostęp do tego narzędzia.

Były pracownik firmy stwierdził, że narzędzie SnapLion, które stanowi "klucz do królestwa" danych, było nieraz nadużywane przez pracowników i pracowniczki firmy w celu zdobycia prywatnych danych użytkowników.

Na tym narzędziu nie kończy się szpiegowanie użytkowników. Użytkownicy Snapchata nie są bowiem świadomi tego, jakie dane są przechowywane przez firmę Snap Inc. W 2014 roku Federalna Komisja Handlu USA nałożyła na Snapchata grzywnę z powodu nieujawnienia faktu gromadzenia danych geolokalizacyjnych użytkowników i ich dalszego przekazywania stronom trzecim.

Dostępny jest także przewodnik firmy dla organów ścigania, które chciałyby uzyskać dostęp do informacji o użytkowników aplikacji. W dokumencie opisane są rodzaje danych, którymi dysponuje firma. Wśród nich znajdują się między innymi numer telefonu powiązany z kontem, dane o lokalizacji użytkownika, ograniczone treści snapów, metadane wiadomości, które pozwalają wykazać z kim i kiedy użytkownicy prowadzili rozmowy na czacie.

Narzędzie podobne do SnapLion są obecnie normą w branży technologicznej na świecie, ponieważ firmy wykorzystują je w różnych celach. Pomimo tego, że firma Snap oficjalnie uważa, że dysponuje narzędziami, których celem jest używanie ich do przestrzegania zasad obowiązujących w aplikacji, a także przestrzegania prawa, faktem jest, że część pracowników i pracowniczek wykorzystała te narzędzia w celu zdobycia nieautoryzowanego do danych użytkowników, zdaniem dwóch byłych pracowników.

Jeden z pracowników powiedział, że nadużycie związane z dostępem do prywatnych danych użytkowników miało miejsce "kilka razy", natomiast drugi stwierdził, że wiele osób dopuściło się nadużyć.

Rzecznik firmy Snap Inc. w odpowiedzi na e-mail skierowany do firmy poinformował, że "ochrona prywatności jest najważniejsza" dla firmy. W przesłanym oświadczeniu dodał też, że firma podejmujemy niezbędne kroki w celu ograniczania dostępu wewnętrznego do danych użytkowników, które posiada Snapchat, a "nieautoryzowany dostęp jakiegokolwiek rodzaju stanowi wyraźne naruszenie standardów firmy dotyczących postępowania biznesowego, a jeżeli zostanie wykryty, powoduje natychmiastowe rozwiązanie umowy".


Bądź na bieżąco z naszym dziennikarstwem śledczym. Polub i obserwuj nas na Facebooku. Jesteśmy także na Twitterze. Zapraszamy na naszą grupę dyskusyjną.

WSPIERAJ NIEZALEŻNE DZIENNIKARSTWO