Rynek Fast Fashion realnie zagrożony

Prezes jednego z najbardziej rozpoznawalnych światowych koncernów odzieżowych Hennes & Mauritiz uważa, że nasilające się protesty społeczne i rosnący w siłę ruch proekologiczny, są prawdziwymi zagrożeniami dla społeczeństwa.


Rynek Fast Fashion realnie zagrożony

Pojęcie Fast Fashion używane jest od niedawna w kontekście klimatycznym. Specjaliści uznają modę Fast Fashion za jedną z przyczyn kryzysu klimatycznego, zaraz obok przemysłu petrochemicznego i mięsnego. Koncerny odzieżowe odpowiedzialne są za 10% emisji dwutlenku węgla na świecie. Większa część wyprodukowanych ubrań zostaje zniszczona i spalona, zanim ktokolwiek je założy.

Największe marki odzieżowe, w tym H&M od lat sugerują ludziom częste zmiany garderoby i niepohamowany konsumpcjonizm. Oferują nawet kilkaset kolekcji i serii w ciągu roku. Ubrania te są jednak słabej jakości, wyprodukowane w sposób nieetyczny i nieekologiczny.

Karl-Johan Persson, przedstawiciel koncernu uważa, że branża odzieżowa padła ,,ofiarą'' zjawiska podobnego do wstydu z latania samolotami tzw. flight-shaming.

Sektor ubraniowy wyceniany jest na ponad 2,5 bln dolarów. Dyrektor generalny H&M twierdzi, że protesty mają niewielki wpływ na ekologię, ale mogą przynieść ogromne szkody społeczne.

Europejska Komisja Gospodarcza przy Organizacji Narodów Zjednoczonych stwierdziła, że era szybkiej mody doprowadziła i nadal będzie pogłębiała proces katastrofy klimatycznej, ale też społecznej.

Koncern odzieżowy H&M rozpoczął zmiany w polityce swojej firmy. W 2018 roku jego wartość rynkowa spadła o jedną czwartą wartości początkowej, jednak tylko na chwilę, ponieważ dzięki podjętym akcjom jego akcje wzrosły aż o 60 procent w kolejnym roku.

H&M deklaruje zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do 2040 roku, używanie bawełny organicznej czy tkanin z recyklingu. Stara się również o poprawę funkcjonalności fabryk, wyposażając je w panele słoneczne. Jednak wszystkie te akcje są idealnym przykładem #greenwashing, czyli pozornego ekologicznego działania, aby wzbogacić się i poprawić wizerunek marki wśród coraz bardziej świadomych klientów, ponieważ ekologiczne życie staje się coraz popularniejsze. Trudno jest mówić o proekologicznych działaniach jakiekolwiek marki, która jest gigantem w Fast Fashion. Decyzje podjęte przez H&M są jedynie kroplą w morzu potrzeb tego świata.


Subskrybuj nas: Google News | Feedly



Chcesz wiedzieć więcej? Polub i obserwuj nas na Facebooku. Jesteśmy także na Twitterze. Zapraszamy na naszą grupę dyskusyjną.

WSPIERAJ NIEZALEŻNE DZIENNIKARSTWO