UNICEF, Change.org i blockchain, czyli kryptofilantropia

UNICEF i Change.org są przykładami zastosowania technologii blockchain i kryptowalut w filantropii.


UNICEF, Change.org i blockchain, czyli kryptofilantropia

Change.org jest powszechnie znaną platformą pozwalającą tworzyć petycje online oraz prowadzić kampanie, np. na rzecz praw człowieka. Jest to również przykład platformy, która biorąc przykład z innych podobnych platform uruchomiła niegdyś własną kryptowalutową inicjatywę filantropijną The Mining Screensaver.

Kryptowalutowa inicjatywa platformy Change.org zakładała dobrowolne wykorzystanie mocy obliczeniowej komputerów na całym świecie. Każda osoba chcąca wnieść swój wkład w tę inicjatywę mogła tego dokonać w bardzo prosty sposób. Wystarczyło pobrać, a następnie zainstalować aplikację, która była używana jako wygaszacz ekranu. Jest to przykład koparki Monero, której celem było natychmiastowe przekazanie wygenerowanej kryptowaluty bezpośrednio i w całości do Change.org Foundation.

Skąd się wziął pomysł na tego typu projekt? Otóż zespół Change.org zauważył, że są osoby chętne wspierać organizację poprzez przekazywanie darowizn na szczytne cele, jednak nie zawsze mają pod ręką wolną gotówkę, aby móc zrealizować tego typu transfer funduszy. W przypadku wygaszacza ekranu sprawa jest bardzo prosta, ponieważ wystarczy pobrać aplikację, zainstalować i już w trakcie, kiedy ekran urządzenia pozostaje wygaszony, na rzecz Change.org Foundation wpływa wygenerowana suma Monero wykopana przez urządzenie, na którym zainstalowana jest koparka.

Pojawia się jednak pytanie: czy dobrowolny botnet, ponieważ w ten sposób można nazwać tego typu sieć koparek, jest w stanie zapewnić wystarczające fundusze?

Jednym z zakładanych scenariuszy przez twórców inicjatywy był scenariusz, który przedstawiał, iż w ciągu miesiąca 10 000 użytkowników byłoby w stanie wygenerować darowizny o wartości 10 000 dolarów z wykorzystaniem wygaszacza ekranu, jeżeli ten wygaszacz byłby uruchamiany 12 godzin dziennie.

To, o czym dobrze jest przypomnieć, to fakt, że podobny pomysł mieli twórcy The Pirate Bay (Zatoka Piratów), którzy na stronie Zatoki zamieścili skrypt kopiący Monero. Założono wówczas, że jeśli przeglądarkowa koparka wygeneruje 0,00015 XMR (Monero) na każde milion hashy, to TPB wygeneruje prawdopodobnie ok. 130 XMR miesięcznie. Należy dodać, iż średniej wielkości laptop jest w stanie osiągnąć moc około 30 H/s (hashy na sekundę). Jednak w przeciwieństwie do The Pirate Bay, której twórcy potajemnie zamieścili skrypt na stronie, Change.org postawiło na transparentność, aby użytkownicy mogli świadomie i dobrowolnie zdecydować czy chcą, by ich urządzenia kopały Monero mające trafić do Change.org Foundation.

Change.org tak naprawdę nie potwierdziło, że ich wygaszacz wykorzystuje koparkę Coinhive, jednak pewne jest to, iż jest to podobne rozwiązanie do tej przeglądarkowej koparki kryptowalut.

UNICEF również posiada własny projekt pozwalający kopać kryptowalutę. Nie jest to jednak wygaszacz ekranu, lecz strona internetowa. Strona ta pozostawiona otwartą kopie kryptowalutę. Oznacza to, że pozostawiając ją otwartą można przyczynić się do wspierania celów charytatywnych, w szczególności tych, których celem jest pomoc dla dzieci uchodźców. Obecnie w projekcie aktywnie uczestniczy ponad 29 000 użytkowników.

Blockchain i kryptowaluty są na świecie bardzo popularne, w tym również kopanie kryptowalut. Modę stara się wykorzystać szereg organizacji pozarządowych działających na rzecz praw człowieka, niosących pomoc humanitarną. Tokenomia przyczyniła się do powstania nowej możliwości w rękach osób chcących nieść pomoc innym, a mianowicie kryptofilantropii.

Mówiąc o koparkach kryptowalut należy wspomnieć również o bardziej egoistycznym wykorzystaniu. Przykładem mogą być witryny niektórych mediów, jak np. CBS Showtime lub Salon, które zostały przyłapane na zamieszczaniu skryptów kopiących kryptowaluty podczas przeglądania tychże portali. Częściowo jest to spowodowane poszukiwaniem przez media szansy na znalezienie alternatywnego źródła przychodów, aby można było odejść od modeli wykorzystującego reklamy.


Blockchain i finanse bez tajemnic. Polub i obserwuj nas na Facebooku. Jesteśmy także na Twitterze. Zapraszamy na naszą grupę dyskusyjną.

Zapraszamy na nasz profil na Patronite.

WSPIERAJ NIEZALEŻNE DZIENNIKARSTWO