Firma Haptic oraz Norweski Urząd Architektury w Oslo pracują nad planem, jakim ma być budowa miasta położonego obok lotniska w Oslo. Miasta całkowicie zasilanego energią, która zostanie wyprodukowana przez samo miasto, a ruch uliczny będzie opierał się na autonomicznych pojazdach elektrycznych.

Zgodnie z założeniami nowe miasto ma powstać na terenie o powierzchni 370 hektarów obok lotniska. Teren ten został nie tak dawno temu rozszerzony przez Norweski Urząd Architektury. Celem jest zbudowanie pierwszego "miasta lotniskowego o pozytywnej energii".

Dyrektor firmy Haptic, Tomas Stokke, wypowiedział się na temat planów stwierdzając, że jest to idealna okazja, aby "zaprojektować nowe miasto od zera".

Korzystając z solidnych strategii planowania miasta, takich jak możliwość poruszania się, odpowiednie zagęszczenie, aktywne pierzeje oraz centrum miasta bez samochodów, w połączeniu z najnowszymi osiągnięciami technologicznymi, będziemy w stanie stworzyć zielone, zrównoważone miasto przyszłości.

Energetyka miasta zostanie oparta wyłącznie na wytwarzanej przez samo miasto energii odnawialnej. Ciekawą rzeczą jest to, iż osoby stojące za koncepcją futurystycznego miasta uważają, że będzie możliwe również sprzedawanie nadwyżki elektrycznej pobliskim miastom lub też wykorzystując ją do odladzania samolotów.

Samo miasto nazywać się będzie Oslo Airport City (OAC) i jedynymi pojazdami, jakie zostaną dopuszczone do ruchu, będą te elektryczne. Architekci obiecali również, że mieszkańcy i mieszkanki "nigdy nie będą więcej niż pięć minut drogi od transportu publicznego".

Plany zakładają wykorzystanie zielonych technologii, aby emisja CO2 była jak najniższa. Technologie te dotyczyć będą wszystkiego: samochodów autonomicznych, automatycznego oświetlania ulic oraz budynków. Jednocześnie planowane jest wdrożenie rozwiązań technologicznych gwarantujących inteligentne zarządzanie odpadami oraz bezpieczeństwem.

Kolejną rzeczą, o której warto poinformować, jest to, iż tamtejszy park będzie miejscem pozwalającym zaspokoić "norweską pasję", jaką jest uprawianie sportu, a także i rekreacja, na świeżym powietrzu.

Grafika opracowana przed pomysłodawców przedstawia wiele ciekawych rozwiązań, ułatwień. Nie została pominięta kwestia dużego krytego basenu z widokiem na miasto oraz samoloty startujące z pasów startowych lotniska.

Twórcy koncepcji przedstawili również ścieżki rowerowe, w tym jedną przedstawioną wokół dużego jeziora wypełnionego łodziami. Tak samo geometryczne ściany wspinaczkowe zostały pokazane na przeciwległych brzegach.

Szacuje się, że liczba pracowników i pracownic portu lotniczego w Oslo wzrośnie dwukrotnie z 22 000 do 40 000 w 2050 roku. Wraz z pracownikami i pracownicami, ich rodzinami, OAC będzie zapewniał zakwaterowanie dla społeczności rezydentów i rezydentek długoterminowych, a także dla gości przebywających przez krótki okres czasu.

Budowa miasta, a konkretnie pierwszym etap, ma się rozpocząć pod koniec 2019 roku, a pierwszej budynki mają zostać ukończone do roku 2022.

Thoner Thoeneie, dyrektor zarządzający OAC, uważa, że przyszłość miast lotniskowych zależy nie od tego, czy uda się je zbudować, lecz od tego, kiedy takowe zostaną ukończone. Sam projekt budowy nowego miasta jest popierany przez władze Norwegii, które podejmują się różnych działań na rzecz odejścia od ropy do zielonej energii. Port lotniczy, który należy do rządu norweskiego, oczekuje, że już do 2025 r. będzie dysponował własną flotą pojazdów elektrycznych.


Wizualizacja autorstwa Forbes Massie.


Chcesz wiedzieć więcej? Polub i obserwuj nas na Facebooku. Jesteśmy także na Twitterze.