Wraz z rozwojem technologii ogniw paliwowych samochody na wodór będą tańsze

Obecne ceny samochodów zasilanych wodorem znajdują się na poziomie niedostępnym dla przeciętnego klienta. Jednak dzięki szybkiemu rozwojowi technologii ogniw paliwowych w ciągu dwóch generacji ceny znacząco spadną.


Wraz z rozwojem technologii ogniw paliwowych samochody na wodór będą tańsze

Elektryfikacja samochodów w obliczu zmian klimatycznych spowodowanych gazami cieplarnianymi jest koniecznością. To właśnie zmiany klimatu są powodem nakładania na producentów z branży motoryzacyjnej coraz bardziej restrykcyjnych norm związanych z emisją spalin. W ramach elektromobilności, która ma być odpowiedzią na kryzys klimatyczny, rozwijają się technologie związane z ogniwami paliwowymi wytwarzającymi energię z wykorzystaniem wodoru.

Przykładem prac nad pojazdami FCV, a więc zasilanymi z wykorzystaniem ogniw paliwowych, jest Toyota, która swoje prace prowadzi już od lat 90. Obecnie na rynek trafiła pierwsza generacja pojazdów napędzanych wodorem, tj. Toyota Mirai, której sprzedaż ruszyła w 2014 roku, zaś w Europie i Stanach Zjednoczonych w 2015 roku. Sprzedaż tego sedana jest jednak ograniczona do miejsc, w których istnieje odpowiednia infrastruktura w postaci stacji tankowania wodoru. Jedną z głównych barier jest jednak cena samochodu, która oscyluje w okolicach 78 600 euro.

Eksperci i ekspertki Toyoty uważają jednak, iż ceny samochodów FCV zrównają się z cenami pojazdów hybrydowych w ciągu najbliższej dekady. Warto zwrócić uwagę, że podobnie było z dostępnością cenową hybryd, których ceny spadły nawet o 75 procent w stosunku do momentu trafienia do sprzedaży pierwszej generacji takowych aut. Niższe koszty związane z kupnem samochodów elektrycznych na wodór mają wynikać przede wszystkim z powodu efektu skali oraz zmiany metod produkcji, a także dalszy rozwój technologii ogniw paliwowych.

Producenci pojazdów napędzanych wodorem planują ulepszenie katalizatora platynowego, który ułatwia reakcję wodoru z tlenem, w wyniku której powstaje prąd elektryczny. Strategic Analysis uważa, iż zmniejszenie wykorzystania szlachetnych metali w produkcji katalizatorów wpłynie na możliwość zaoszczędzenia na zestawie ogniw paliwowych nawet około 300 dolarów.


Bądź zawsze na bieżąco. Polub i obserwuj nas na Facebooku. Jesteśmy także na Twitterze. Zapraszamy na naszą grupę.

WSPIERAJ NIEZALEŻNE DZIENNIKARSTWO