Wydawcy sceptyczni wobec planów Facebooka dot. płacenia im za prawa do publikowania treści

Facebook rozważa płacenie wydawcom za prawa do publikowania treści w karcie wiadomości Facebooka. Wydawcy są jednak sceptyczni wobec Facebooka.


Wydawcy sceptyczni wobec planów Facebooka dot. płacenia im za prawa do publikowania treści

Facebook, gigant mediów społecznościowych, który był jedną ze spółek oskarżanych o monopolizację rynku reklamy internetowej oraz negatywny wpływ na rynek mediów, rozważa płacenie wydawcom nawet do 3 miliona dolarów amerykańskich za prawo do publikowania ich materiałów w Karcie Wiadomości na portalu społecznościowym.

Na początku sierpnia w mediach pojawiły się informacje dotyczące propozycji od przedstawicieli i przedstawicielek Facebooka dla wydawców internetowych. Firma Marka Zuckerberga zaproponowała za prawa do publikowania materiałów w karcie wiadomości na Facebooku do 3 milionów dolarów rocznie.

Przedsiębiorstwo nie zdradziło informacji na temat ten temat, jednak potwierdziło, że trwają prace nad nową kartą wiadomości, która ma się pojawić na portalu.

Facebook początkowo po aferze związanej z firmą Cambridge Analytica obiecywał, że zostanie ograniczone wyświetlanie treści od wydawców, jednak po tym, jak firma Apple ogłosiła Apple News+ doszło do reakcji ze strony Facebooka.

Reakcją na oferowany przez Apple podział zysków na zasadzie 50% zysków dla wydawców, a 50% dla firmy, była propozycja umów licencyjnych, które obowiązywałaby maksymalnie przez 3 lata. Wydawcy, którzy zdecydowaliby się na podpisanie tego typu umowy, zachowaliby prawo kontroli nad tym, co byłoby publikowane przez Facebooka, a także sposób publikacji, np. opublikowanie nagłówka oraz fragmentu treści wraz z linkiem do serwisu źródłowego lub też opublikowanie całości materiału, do którego dostęp mieliby użytkownicy serwisu.

Sama propozycja może wydawać się dobra dla wydawców i samego Facebooka, jednak w historii Facebook pokazał, że co kwartał może dochodzić do zmiany planów oraz sposobu funkcjonowania modeli firmy. Nie jest tajemnicą też, że branża informacyjna ma napięte stosunki z gigantem mediów społecznościowych i jest negatywnie nastawiona do firmy Zuckerberga.


Subskrybuj nas: Google News | Feedly



Chcesz wiedzieć więcej? Polub i obserwuj nas na Facebooku. Jesteśmy także na Twitterze. Zapraszamy na naszą grupę dyskusyjną.

WSPIERAJ NIEZALEŻNE DZIENNIKARSTWO